background image

Χριστοφορίδης Ιωάννης Ραφαήλ 

Σχεδιασμός πληροφοριακού συστήματος διαχείρισης μητρώου 

υλικών 

 

 

16 

1.6 Κώδικας QR 

 

 

Ο κώδικας  QR  (6)  είναι  ένας 

γραμμωτός  κώδικας

f

  δύο  διαστάσεων,  που 

δημιουργήθηκε από την ιαπωνική εταιρεία  Denso-Wave το 

1994

. Το "QR" προέρχεται από τα 

αρχικά των λέξεων "Quick Response" (Γρήγορη Ανταπόκριση), γιατί οι δημιουργοί του είχαν ως 
κύριο σκοπό τα δεδομένα, που περιέχονται στον κώδικα, να αποκωδικοποιούνται με μεγάλη 
ταχύτητα.  Ο  Κώδικας  QR  είναι  πολύ  διαδεδομένος  στην 

Ιαπωνία

,  όπου  αποτελεί  το  πιο 

δημοφιλές είδος κώδικα δύο διαστάσεων. 

 

Στην  Ιαπωνία,  όπου  η  χρήση  των  μονοδιάστατων  barcode  ήταν  και  είναι  πολύ 

δημοφιλής,  η  πληροφορία  που  μπορεί  να  αποθηκεύσει  ένας  μονοδιάστατος  ράβδο-κώδικας 
κάποια στιγμή δεν ήταν αρκετή, οπότε άρχισαν να ερευνούν την δυνατότητα κωδικοποίησης 
πληροφορίας σε σχήματα δύο διαστάσεων. Ο κώδικας QR είναι αποτέλεσμα τέτοιας έρευνας. 
Αρχικά χρησιμοποιήθηκε για τον εντοπισμό ανταλλακτικών οχημάτων σε τμήματα παραγωγής. 
Σήμερα  χρησιμοποιείται  σε  πολύ  πιο  ευρύ  φάσμα,  στο  εμπόριο,  στη  διαφήμιση  και  στη 
διαχείριση εμπορευμάτων μέχρι τη διασκέδαση καθώς και για προσωπικά μηνύματα. 

 

Η σάρωση ενός κώδικα QR, γίνεται με την βοήθεια ενός 

έξυπνου κινητού

. Για να γίνει 

αυτό,  ο  χρήστης  χρειάζεται  μία  εφαρμογή  η  οποία  μετατρέπει  την  κάμερα  του  κινητού  σε 
σαρωτή κώδικα QR. 

 

Μέσα  σε  ένα  κώδικα  QR  μπορεί  να  αποθηκευτεί,  π.χ.,  ένας  σύνδεσμος  προς  μια 

ιστοσελίδα.  Ο  χρήστης  σαρώνει  με  το 

κινητό  του  τηλέφωνο

 τον  κώδικα  QR  και  πλοηγείται 

αυτόματα  στην  ιστοσελίδα.  Αυτή  η  πράξη  της  σύνδεσης  από  το  φυσικό  κόσμο  είναι  γνωστή 
ως hard-link ή  υπερσύνδεση  με  φυσικό  κόσμο.  Οι  χρήστες  μπορούν,  επίσης,  να 
δημιουργήσουν  και  να  εκτυπώσουν  τους  δικούς  τους  κώδικες  QR  με  χρήση 
διάφορων 

ελεύθερων  λογισμικών 

παραγωγής  κώδικα  QR  που  υπάρχουν  στο  δίκτυο.  Μέσα 

μπορούν να αποθηκεύσουν όποιο μήνυμα θέλουν. 

 

Στο  σύστημα  διαχείρισης  περιουσιακών  στοιχείων,  οι  QR  ετικέτες  περιέχουν  έναν 

σύνδεσμο  προς  το  σύστημα  με  παράμετρο  το  μοναδικό  ID  του  αντικειμένου.  Έτσι,  όταν 
κάποιος χρήστης σαρώσει την ετικέτα, θα μεταβεί κατευθείαν στην σελίδα που αναγράφονται 
αναλυτικά  τα  στοιχεία  του  αντικειμένου.  Φυσικά  για  να  δει  όλα  τα  στοιχεία  και  όχι  μόνο  τα 
δημόσια,  ο  χρήστης  πρέπει  να  έχει  κάνει  είσοδο  στο  σύστημα  και  να  έχει  τα  κατάλληλα 

                                                      

f

 barcode