background image

 

17  

Η  Ευαγγελία  Α.  Κατσαούνου  στη  διπλωματική  της  εργασία  [26]  υλοποίησε  

ένα   σύστημα   αυτόματης   ανίχνευσης   και   αναγνώρισης   στατικών   ανθρώπινων  

χειρονομιών   με   την   τεχνική   σύμπτωσης   προτύπων   για   αναγνώριση   των  
χειρομορφών.  Στη  διπλωματική  αυτή,  σε  αντίθεση  με  τη  δική  μας,  το  ζητούμενο  

αντικείμενο   ταξινομείται   βάση   της   σύγκρισης   του   με   προκαθορισμένα  
πρωτότυπα  χειρομορφών.  

 

Στη   διπλωματική   εργασία   του   Πρωτονοτάριου   Ιωάννη   [27]   έγινε   μελέτη  

τεχνικών   αναγνώρισης   φωτιάς   με   χρήση   όρασης   μηχανής   μέσω   δικτυακής  
κάμερας.   Η   αναγνώριση   έγινε   με   την   ανίχνευση   του   χρώματος   της   φωτιάς   σε  

κάποιο   από   τα   εικονοστοιχεία   (pixel)   της   οθόνης,   το   οποίο   κινείται   με   ρυθμό  
10Hz.  Το  αντικείμενο  αναζήτησης  δεν  ταξινομείται  με  βάση  το  περίγραμμα  του  

όπως   στην   δική   μας   περίπτωση   αλλά,   ακόμα   και   η   πιο   μικρή   περιοχή  
εικονοστοιχείων   που   πληροί   τις   παραπάνω   προϋποθέσεις   αναγνωρίζεται   ως  
φωτιά.  

 

 

1.4  Θεωρητικό  Υπόβαθρο  

 

1.4.1  Όραση  Μηχανής  

 

Η   Όραση   Μηχανής   ή   Υπολογιστική   Όραση   είναι   ο   τομέας   της   επιστήμης  

υπολογιστών,   ο   οποίος   προσπαθεί   να   δώσει   στους   υπολογιστές   ή   σε   άλλες  
μηχανές  ανάλογες  δυνατότητες  με  αυτές  που  έχει  και  ο  άνθρωπος,  δηλαδή  την  

ενσωμάτωση  της  λογικής  με  την  όραση.  Αυτό  το  επιτυγχάνει  μέσω  της  εξόρυξης  
δεδομένων  και  της  ανάλυσης  και  επεξεργασίας  εικόνας,  κινούμενης  ή  στατικής,  
με  τη  χρήση  ηλεκτρονικών  υπολογιστών.      

 

Σκοπός  της  Όρασης  Μηχανής  είναι  η  δημιουργία  "έξυπνων  συστημάτων"  

για  την  ανάκτηση  πληροφορίας  από  εικόνες.  Η  ανάπτυξη  της  όρασης  μηχανής  

σε   συνδυασμό   με   τη   δημιουργία   καμερών   υψηλής   ευκρίνειας   αλλά   και   των  
ισχυρών   υπολογιστικών   συστημάτων,   που   έχουμε   πλέον   στη   διάθεση   μας,  

βοήθησαν   στην   άνθιση   νέων   εφαρμογών   που   σκοπό   έχουν   την   προσομοίωση  
της  λειτουργίας  του  ανθρώπινου  ματιού.      
 

Στο   βιολογικό   κόσμο   τα   όντα   που   διαθέτουν   την   αίσθηση   της   όρασης  

μπορούν  έμφυτα  να  αναλύσουν  το  ποσό  της  πληροφορίας  που  εισέρχεται  μέσω  
των  ματιών.  Η  είσοδος  γίνεται  με  εικόνες  και  μέσω  αυτών  μπορούν  να  εξαχθούν  

συμπεράσματα  για  το  χρώμα,  το  σχήμα,  την  κίνηση,  την  υφή  αλλά  και  το  πλάτος  
ενός   αντικειμένου.   Ο   άνθρωπος   μπορεί,   για   παράδειγμα,   να   αναγνωρίσει   έναν  

άλλο   άνθρωπο   χωρίς   να   τον   έχει   δει   ποτέ,   μπορεί   να   αναγνωρίσει   ένα  
αντικείμενο   ως   τραπέζι   χωρίς   να   έχει   συναντήσει   ποτέ   στο   παρελθόν   το      ίδιο  
τραπέζι.  

 

Παρατηρούμε   πως   η   ανθρώπινη   όραση   είναι   πολύ   ανεπτυγμένη.   Στην  

όραση   μηχανής   για   να   γίνει   κάτι   τέτοιο,   σε   αντίθεση   με   τον   άνθρωπο,   είναι  
απαραίτητο   να   προηγηθεί   μια   επεξεργασία   πληροφοριών   αλλά   και