background image

Σχεδίαση και υλοποίηση κύβων tangible computing 

 

21 

 

ανάλογης  υποστήριξης  από  τα  εκπαιδευτικά  ιδρύματα  που  αναγνωρίζουν  τις  πλείστες 

δυνατότητες του συγκεκριμένου τρόπου μάθησης. 

Κατά  καιρούς  έχουν δοθεί  διαφορετικοί  ορισμοί  για  την  ηλεκτρονική  μάθηση  και  έχουν 

προταθεί  ισοδύναμες  ή  συμπληρωματικές  έννοιες,  χωρίς  ωστόσο  να  έχει  αποδοθεί  ένας 

μοναδικός  και  περιεκτικός  ορισμός,  γεγονός  που  ενισχύει  την  πολυπλοκότητα  και  την 

πολυσημία της έννοιας αλλά και το πολύμορφο χαρακτήρα της. 

Αναγνωρίζοντας  τις  δυσκολίες  για  την  διατύπωση  ενός  κοινά  αποδεκτού  επιστημονικού 

ορισμού για έναν όρο που διαρκώς εξελίσσεται, πολλοί μελετητές προτιμούν να εντοπίσουν 

τα  βασικά  γνωρίσματα  και  τα  ιδιαίτερα  χαρακτηριστικά  της  ηλεκτρονικής  μάθησης,  ως 

καινοτόμου εκπαιδευτικής διαδικασίας [12]: 

•  Η  ηλεκτρονική  μάθηση  αξιοποιεί  και  συνδυάζει  δημιουργικά  τις  Τεχνολογίες 

Πληροφορίας και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) και τα δίκτυα, ενώ ποικίλα διαδραστικά 

εργαλεία  χρησιμοποιούνται  για  την  παράδοση  του  απαραίτητου  εκπαιδευτικού 

υλικού  και  την  ανταλλαγή  των  μηνυμάτων  μεταξύ  των  συμμετεχόντων  στην 

διαδικασία. 

•  Οι  εκπαιδευόμενοι  οικοδομούν  τη  νέα  γνώση  ελεύθερα  και  αβίαστα 

αλληλεπιδρώντας  τόσο  με  το  εκπαιδευτικό  υλικό,  όσο  και  με  τους 

συνδιδασκομένους  τους  αλλά  και  τον  εκπαιδευτή  τους,  σε  ένα  περιβάλλον  που 

σέβεται τους ατομικούς και αυτόνομους  ρυθμούς μάθησης. 

•  Ο  εκπαιδευτής  σε  ρόλο  καθοδηγητικό,  διευκολυντικό,  υποστηρικτικό    και 

διαμεσολαβητικό  μεταξύ  του  εκπαιδευόμενου  και  της  γνώσης,  δεν 

αντιπαραβάλλεται  με  το  συμβατικό  τρόπο  εκπαίδευσης  ,  αλλά  προσφέρει  με  τη 

βοήθεια  της  τεχνολογίας  εναλλακτικές  προσεγγίσεις  στη  διδασκαλία  και  στη 

μάθηση (συνδυασμός σύγχρονης – ασύγχρονης μορφής)  

•  Η  ηλεκτρονική  μάθηση  δεν  περιορίζεται  μόνο  στη  πρόσβαση  και  εξερεύνηση 

εκπαιδευτικού  υλικού  μέσω  του  Διαδικτύου,  αλλά  δημιουργεί  δυναμικά 

περιβάλλοντα  μάθησης,  αξιοποιώντας  τις  τεχνολογικές  δυνατότητες  συνδυασμού 

πολλαπλών  μορφών  πληροφορίας  (κείμενο,  ήχος,  εικόνα,  γραφικά,  βίντεο)  ,  σε 

συνδυασμό με την αλληλεπιδραστική, αυτορυθμιζόμενη και συνεργατική μάθηση. 

•  Αν και ουσιαστικά η ηλεκτρονική μάθηση συνιστά μια στροφή από τις συμβατικές 

μορφές  εκπαίδευσης  σε  πιο  ευέλικτες  και  συνεργατικές  μορφές  μάθησης, 

στηριζόμενες  σε  ολοκληρωμένα  Συστήματα  Διαχείρισης  της  Μάθησης  (Σ.Δ.Μ.),